Interneten vásárolni biztonságos, ha az alapvető buktatókkal tisztában vagyunk.
Ha elolvasod ezt a cikket, töredékére csökkentetted a kockázatot.
A következő bejegyzés nemcsak mint felújítás előtt álló bátor kalandornak lesz hasznodra, de általában az internetes váráslásokkal kapcsolatban is profitálhatsz belőle.
Online vásárolni sokkal kevesebb energiába-, és ha ügyes vagy, kevesebb pénzbe is kerül, mint boltról-boltra járni. Sokan képesek párszáz forint miatt átautózni egyik üzletből a másikba, és nem számolják bele a költségekbe pl. az üzemanyagot.
Az interneten átmenni egy másik boltba 3 másodperc, és teljesen ingyen van.
Van azonban az online vásárlásnak rengeteg buktatója (persze a való világban is ráfaraghatunk, ha felkészületlenek vagyunk).
Mielőtt egy weboldalon pénzt költenél, mindig bizonyosodj meg róla, hogy „ki” áll az oldal hátterében, és hogyan tudsz kapcsolatba lépni vele. Ez az első és legfontosabb lépés. Nagyon egyszerűen meg kell tudnod tenni egy korrekt weboldalon. Ha sokáig kell kutatnod, hogy hol is van a telephely, meg mi a telefonszám, akkor az rossz jel. Egy „rendes” webáruház nem titkolja ki is Ő valójában, és hogyan érheted el.
Az a webáruház, amelyik „nyílt lapokkal” játszik, azt is leárulja, hogy miért jó Neked, ha nála vásárolsz. Tudjuk, hogy ez önfényezés, de könnyű eldönteni egy ilyen leírásból, hogy Neked mennyi hasznod lehet belőle. Sokan ilyeneket írnak:
Miért érdemes minket választanod?
- 14 napos visszaküldési határidő (ez nem előny, mert mindenkire nézve kötelező)
- 28 éve a piacon (ez ma már nem biztos, hogy előny számodra, de legalább nem ma kezdték…)
- Országos házhozszállítás (melyik webáruház nem tudja?)
- Ingyenes átvételi lehetőség a boltunkban (bruhaha)
Ezek az igazi előnyök:
- Kedvező szállítási díjak: győződj meg róla, hogy valóban igaz-e!
- 30 napig visszaküldheted amit rendeltél. Ez egy kiterjesztett garancia, hasznos lehet.
- Valódi szakmai segítség a blogban.
- Könnyen elérhetőek vagyunk számos csatornán: telefon, e-mail, Messenger Chat, Facebook vagy akár személyesen. A weboldalról közvetlenül felhívható.
- Gyors reagálású ügyfélszolgálat. Ha nem tudtál elérni, visszahívunk.
- Hatalmas árukészlet.
Valós vásárlói vélemények. Ha ezek azonosíthatóan a Facebookról jönnek, akkor tuti, hogy valódi emberek írták. Különleges példa erre a következő eset egy olyan webáruházból és termékről, amelyik 20971 értékelést gyűjtött már össze:
Az internetezők egyre inkább vásárolnak határon túlról, sokan ismerik már az Aliexpress-t ami egyenesen Kínából küldi a cuccot. Ennek azonban az a hátránya, hogy reklamációnak helye nincs! Nem lesz könnyű dolgod, ha Kínába akarod visszaküldeni a terméket, ami valamiért nem felel meg neked.
Az Amazon, az e-bay a világ különböző pontjairól küldi a megrendelt terméket, ezeknél nagyobb eséllyel tudsz élni elállási jogoddal.
Az iFixit.com az ellenpélda. Ők olyan komolyan veszik a vásárlói élmény megteremtését, hogy ha hibás terméket kapsz, már azelőtt elküldik a csere darabot, mielőtt Te visszaküldenéd a hibásat. Tudják, hogy valószínűleg be van építve a készülékedbe, és anélkül nem tudnád használni.
Sok webáruház teljesen magyarnak néz ki, csak ha mélyen belebogarászol a weboldalba, akkor derül ki, hogy nincs is Magyarországon irodájuk, így nem lesz könnyű dolgod, ha nem megfelelő terméket küldtek.
A magyar telephellyel nem rendelkező webáruház még nem jelenti azt, hogy nem is szabad tőle vásárolni, de több elővigyázatosságot érdemel. Ha Uniós országbeli, akkor rá is ugyanazok a törvények vonatkoznak, mint a magyar webáruházakra. Mégis problémás lehet egy termék visszaküldése.
Vizsgáld meg, hogy mennyi időd van a termék visszaküldésére. Jelenleg a törvény előírja, hogy 14 napon belül visszaküldheted amit rendeltél (bizonyos megkötésekkel). Jobb üzletek ennél több időt hagynak a döntésre. A visszaküldés lehetőségeit világosan kommunikálják.
Ne csak a termékek árát nézd, hanem azt is, mennyibe kerül a szállítási díj, és vannak-e esetleg más költségek! Egy jó webáruházban a termékoldalon fel van tüntetve a szállítási költség nagyságrendje is. Ez csak tájékoztató jellegű nagyságrendi ár, mert a vásárlás végén a legtöbb esetben különböző szállítási módokból választhatsz, amiknek eltérő a költsége is.
A webáruházak többségében a termékoldalon látható a raktárkészlet is, de legalább az, hogy az adott termék elérhető-e, és ha igen kb. mennyi idő alatt. Nem az a jó webáruház, ahol „minden van”, hanem az, ahol meg is találod az igényeidnek megfelelő megoldást.
Hogyan tájékozódsz egy olyan üzletben, ahol ezerféle festék van, de nincs eladó? A legtöbben keresünk egy másik webáruházat, ahol valamilyen útmutatást kapunk. Ha jó kategória menü van, az sokat segít. Ahol nem ilyenek vannak:
- zománcok
- lazúrok
- olajfestékek
- TRILAK
- TIKKURILLA
- stb…
Sokan azt sem tudják, hogy ezek mit jelentenek, és nem is várható el, hogy tudják.
Egy ilyen rendszer már sokkal jobb:
- kültéri festékek
- beltéri festékek
- fém festékek
- fa festékek
Ezen felül egy jól használható szűrő rendszer jelenti a csúcsot, amin beállíthatod, hogy milyen színvilágban gondolkodsz, mire akarsz festeni, mekkora kiszerelést keresel, stb. Vagy ha mondjuk csemperagasztót akarsz, akkor kültérben vagy beltérben akarod-e használni, mire akarsz ragasztani vele, milyen csempét, stb.
Vásárolj csomagban! Ha egyszerre több tételt, vagy nagyobb értékben vásárolsz, akkor a webáruházak többsége mennyiségi kedvezményt ad.
Végül a jogaiddal érdemes tisztában lenni. Egy ilyen tájékoztató aranyat ér:
A vásárlók jogai érthetően
Remélem segítettem eloszlatni a kételyeidet, felébreszteni az elővigyázatosságodat, ha eddig tartottál a weben történő vásárlástól, vagy vannak már rossz élményeid, esetleg megóvtalak egy későbbi „balesettől”.